نمونه طرح درس:هنر(رنگها)
عنوان درس : رنگ ها(برگرفته از هنرهاي تجسمي)
هدف کلي : آشنايي و شناخت رنگ ها.
هدف ديني: بزرگترين و بهترين هنرمند ، خداوند بي همتاست که جهان را با همه ي زيبايي آفريده است
اهداف جزئي :
- رنگ هاي اصلي : زرد ، قرمز و آبي را بدانند.
- مخلوط کردن : چگونه ترکيب کردن رنگ ها و خلق رنگ هاي جديد را بدانند .
- رنگ هاي سرد را بشناسند و در نقاشي به کار ببرند .
- رنگ هاي گرم را بشناسند و در نقاشي به کار ببرند .
- بي شمار بودن رنگ ها را بدانند.
- تغيير رنگ ها را به تيره و روشن يا سفيد و سياه بدانند .
- طيف سايه روشن را بدانند و در نقاشي به کار ببرند .
- زيبايي طبيعت را به واسطه شناخت رنگ بيشتر درک کنند .
- طرز استفاده از رنگ هاي زيادتر و متنوع تر را بدانند .
هدف هاي رفتاري:
- 1- رنگ هاي اصلي (قرمز آبي زرد) را تشخيص ميدهند.
- 2- چگونه ترکيب کردن رنگ ها و خلق رنگهاي جديد را مي توانند انجام دهند.
- 3- رنگهاي سرد و زيرمجموعه هايش را در نقاشي بکار ميبرنند.
- 4- رنگهاي گرم و زير مجموعه هايش را در نقاشي بکار ميبرنند.
- 5- بي نهايت بودن رنگها را ميدانند و بيان ميکنند .
- 6- با سياه و سفيد رنگها را تيره و روشن ميکنند و تغيير ميدهند .
- 7- طيف سايه و روشن را درنقاشي بکار ميبرنند .
- 8- زيبايي طبيعت را بواسطه شناخت رنگ بيشتر احساس ميکنند .
- 9- از رنگهاي زياد و متنوع تري در نقاشي استفاده ميکنند .
ارزشيابي تشخيصي:
- 1- آيا ميدانيد رنگهاي اصلي کدامند ؟
- 2- چگونه ميتوانيم رنگهاي جديد بسازيم ؟
- 3- رنگهاي سرد و گرم کدامند؟
- 4- تعداد رنگهاي جهان چقدر است؟
- 5- چگونه رنگها را تيره يا روشن کنيم؟
- 6- سايه روشن و طيف چيست؟
- 7- دنياي ما بدون رنگ چگونه ميشود؟
- 8- در نقاشي هايتان چه رنگهايي بکار ميبريد ؟
مواد و وسايل آموزشي:
- 1- يک سيني با سه ليوان شيشه اي با رنگهاي اصلي قرمز زرد و آبي پر شده است .
- 2- گواش و قلمو.
- 3- عکس هاي متنوع از مناظر طبيعت و جانوران رنگي .
- 4- کتاب رنگ ايتن.
- 5- دو عدد مقواي ذخيم.
فعاليت هاي معلم و دانش آموزان در فرايند يادگيري:
فعاليت معلم:
- 1- توصيف وضعيت جديد .
- 2- ارزشيابي تشخيصي و ارزشيابي مرحله اي در خلال تدريس (تکويني).
- 3- تدريس اهداف جزئي و مانور روي آنها .
- 4- توضيح تفاوتها به کمک شاگردان .
- 5- با نشان دادن عکسهاي زيبا از ماهيها ،گلها و مناظر زيباي طبيعت شاگردان شباهت ها و تفاوتهاي رنگها را ميفهمند.
- 6- آزمايش رنگها و ترکيب آنها .
فعاليت دانش آموز:
- 1- شرکت در پاسخ ها .
- 2- تفکر خلاق در خلال تدريس.
- 3- ترکيب رنگها و ساخت رنگهاي جديد روي مقوا.
ارزشيابي پاياني:
1-رنگهاي اصلي را نام ببريد؟
2- رنگهاي سرد و گرم کدامند؟
3- چگونه رنگها را تيره يا روشن کنيم؟
تکليف:
دو نقاشي با طيف رنگهاي سرد و گرم
نقل از وبلاگ http://art2yazd.blogfa.com/
+ نوشته شده در پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۹:۱۳ ق.ظ توسط گروه هنر استان
|