عنوان درس : رنگ ها(برگرفته از هنرهاي تجسمي)


هدف کلي : آشنايي و شناخت رنگ ها.

هدف ديني: بزرگترين و بهترين هنرمند ، خداوند بي همتاست که جهان را با همه ي زيبايي آفريده است

اهداف جزئي :

  1. رنگ هاي اصلي : زرد ، قرمز و آبي را بدانند.
  2. مخلوط کردن : چگونه ترکيب کردن رنگ ها و خلق رنگ هاي جديد را بدانند .
  3. رنگ هاي سرد را بشناسند و در نقاشي به کار ببرند .
  4. رنگ هاي گرم را بشناسند و در نقاشي به کار ببرند .
  5. بي شمار بودن رنگ ها را بدانند.
  6. تغيير رنگ ها را به تيره و روشن يا سفيد و سياه بدانند .
  7. طيف سايه روشن را بدانند و در نقاشي به کار ببرند .
  8. زيبايي طبيعت را به واسطه شناخت رنگ بيشتر درک کنند .
  9. طرز استفاده از رنگ هاي زيادتر و متنوع تر را بدانند .

هدف هاي رفتاري:

  • 1- رنگ هاي اصلي (قرمز آبي زرد) را تشخيص ميدهند.
  • 2- چگونه ترکيب کردن رنگ ها و خلق رنگهاي جديد را مي توانند انجام دهند.
  • 3- رنگهاي سرد و زيرمجموعه هايش را در نقاشي بکار ميبرنند.
  • 4- رنگهاي گرم و زير مجموعه هايش را در نقاشي بکار ميبرنند.
  • 5- بي نهايت بودن رنگها را ميدانند و بيان ميکنند .
  • 6- با سياه و سفيد رنگها را تيره و روشن ميکنند و تغيير ميدهند .
  • 7- طيف سايه و روشن را درنقاشي بکار ميبرنند .
  • 8- زيبايي طبيعت را بواسطه شناخت رنگ بيشتر احساس ميکنند .
  • 9- از رنگهاي زياد و متنوع تري در نقاشي استفاده ميکنند .

ارزشيابي تشخيصي:

  • 1- آيا ميدانيد رنگهاي اصلي کدامند ؟
  • 2- چگونه ميتوانيم رنگهاي جديد بسازيم ؟
  • 3- رنگهاي سرد و گرم کدامند؟
  • 4- تعداد رنگهاي جهان چقدر است؟
  • 5- چگونه رنگها را تيره يا روشن کنيم؟
  • 6- سايه روشن و طيف چيست؟
  • 7- دنياي ما بدون رنگ چگونه ميشود؟
  • 8- در نقاشي هايتان چه رنگهايي بکار ميبريد ؟

مواد و وسايل آموزشي:

  • 1- يک سيني با سه ليوان شيشه اي با رنگهاي اصلي قرمز زرد و آبي پر شده است .
  • 2- گواش و قلمو.
  • 3- عکس هاي متنوع از مناظر طبيعت و جانوران رنگي .
  • 4- کتاب رنگ ايتن.
  • 5- دو عدد مقواي ذخيم.

فعاليت هاي معلم و دانش آموزان در فرايند يادگيري:

فعاليت معلم:

  • 1- توصيف وضعيت جديد .
  • 2- ارزشيابي تشخيصي و ارزشيابي مرحله اي در خلال تدريس (تکويني).
  • 3- تدريس اهداف جزئي و مانور روي آنها .
  • 4- توضيح تفاوتها به کمک شاگردان .
  • 5- با نشان دادن عکسهاي زيبا از ماهيها ،گلها و مناظر زيباي طبيعت شاگردان شباهت ها و تفاوتهاي رنگها را ميفهمند.
  • 6- آزمايش رنگها و ترکيب آنها .

فعاليت دانش آموز:

  • 1- شرکت در پاسخ ها .
  • 2- تفکر خلاق در خلال تدريس.
  • 3- ترکيب رنگها و ساخت رنگهاي جديد روي مقوا.

ارزشيابي پاياني:

1-رنگهاي اصلي را نام ببريد؟

2- رنگهاي سرد و گرم کدامند؟

3- چگونه رنگها را تيره يا روشن کنيم؟

تکليف:

دو نقاشي با طيف رنگهاي سرد و گرم

 نقل از وبلاگ http://art2yazd.blogfa.com/